בשנים האחרונות, ישנה עלייה במספר העסקים והחברות שנוסדו בישראל ובעולם. שוק העבודה המשתנה, לנגד עינינו, חוסר היציבות הכלכלית ושיקולים אישיים, מביאים רבים לקחת את פרנסתם בידם, ולהוציא לפועל את המטרות והשאיפות הקרייריסטיות שלהם בעצמם.
הקמת עסק עצמאי היא דבר מבורך אך מאתגר, הדורש הבנה יותר מדוקדקת ומעמיקה עם החוקים והתקנות, הנדרשות מכם כעצמאים. אחת מאותן דרישות חוקיות בעניין זה, נוגעת לפתיחת תיק עוסק מורשה. במאמר הבא, החלטנו ב-KAC לכתוב עבורכם מדריך שלם שמסביר מיהו עוסק מורשה, באילו רשויות יהיה עליכם לפתוח תיק, ומהם המסמכים הנדרשים להגשה על ידכם.
מהו עוסק מורשה בכלל?
על פי חוק, כל עצמאי, עסק, חברה ושותפות מחוייבים לבצע הליך של פתיחת תיק עוסק מורשה:
א. אם מחזור העסקאות שלכם מעל ל-100,491 ש"ח, נכון ל-2023.
ב. במידה ואתם עוסקים במקצועות חופשיים שונים, שנקבעו בסעיף 13 לתקנות מס ההכנסה, ביניהם: רואי חשבון, עורכי דין, פסיכולוגים, מהנדסים, אדריכלים, רופאי שיניים ועוד.
עוסק מורשה חייב בתשלום מע"מ לרשות המיסים, אותו הוא גובה מלקוחותיו בשיעור קבוע ממחיר העסקה או הסחורה, וכן על יבוא סחורה. ניתן לקזז מסכום זה את מס התשומות, שזהו רכיב המע"מ אשר שילם בעבור רכישות לצורכי העסק, ובלבד שברשותו חשבוניות מס שהוצאו על שמו כדין, או רשימוני יבוא על שמו.
האם פתיחת תיק עוסק מורשה במע"מ היא הדבר היחיד הנדרש ממני כעוסק מורשה?
לא. עוסק מורשה חייב לפתוח תיק עצמאי ברשויות המע"מ, מס הכנסה ובביטוח הלאומי ובכל גוף הוא יוגדר באופן שונה – ברשויות המע"מ – 'עוסק', במס הכנסה – 'נישום' ובביטוח הלאומי – 'מבוטח'.
מאיפה מתחילים את הליך פתיחת עוסק מורשה?
הצעד הראשון: פתיחת התיק במע"מ
מתי? לא יאוחר מהיום שבו החלה הפעילות העסקית
מהן הדרכים הקיימות לפתיחת תיק עוסק מורשה?
- באופן מקוון – בדצמבר 2021, רשות המיסים פתחה את האפשרות למילוי והגשה אונליין של הטפסים הנדרשים לפתיחת התיק.
- הגעה פיזית אל משרדי מס הכנסה – הסניף אליו אתם משוייכים יהיה לפי המיקום של העסק שלכם. על מנת לדעת לאיזה סניף עליכם להזין באתר רשות המיסים בשורה: חיפוש לפי שם יישוב, את מיקום העסק. שם תופיע הכתובת ומספר הטלפון. חשוב לקבוע תור מראש.
פתיחת תיק במע"מ – המסמכים אותם אנו נדרשים להגיש:
א. טופס 821 – פתיחת תיק במע"מ עוסק מורשה
ב. צילום תעודת זהות, כולל ספח
ג. כל הרישיונות לניהול עסק הנדרשים מכם
ד.אישור ניהול חשבון בנק או לחלופין צ'ק מבוטל של בעל העסק – אם מדובר על חשבון בנק משותף בן/בת הזוג יחויבו לחתום על טופס הסכמה מיוחד.
ה. חוזה/מסמך מחייב המעיד על השימוש בנכס, כגון: הסכם שכירות או רכישת מקום בית העסק. אם מדובר על פעילות, אשר תתבצע מבית ההורים או מדירה, שבבעלות העוסק יש להביא חשבון ארנונה או חשמל.
בחלק מהמקרים, בהתאם למקצוע העיסוק שלכם, ייתכן ותידרשו גם למסמכים הבאים:
א. תעודה המעידה על הכשרה מקצועית בתחום העיסוק הרלוונטי
ב. הסכמי התקשרות עם לקוחות
ג. רישיון רכב על שם העוסק או הצהרה כי נעשה שימוש לצרכי העסק ברכב שרשום על שם גורם שלישי.
במסגרת מילוי הטופס לפתיחת התיק, תידרשו להצהיר על מחזור העסקאות השנתי הצפוי של העסק, על פיו ייקבע מעמדכם במע"מ.
מתי אקבל תעודת עוסק מורשה?
עם פתיחת התיק במע"מ תקבלו לידכם את 'תעודת עוסק מורשה' ומספר העוסק, שיהיה לפי תעודת הזהות של בעל העסק. יש לציין, כי זוהי תעודה זמנית ולאחר מספר שבועות תישלח אליכם התעודה הקבועה.
בנוסף, תקבלו הודעה שתפרט באיזו תדירות תידרשו לדווח למע"מ – באופן חודשי או דו חודשי, זאת בהתאם לגובה מחזור העסקאות. שימו לב שיש לכם האפשרות התזרימית לשלם מקדמות למס הכנסה וביטוח לאומי.
חשוב לדאוג לקבלת קוד משתמש וסיסמה אישית לטובת דיווח ותשלום באמצעות האינטרנט, ככל ולא נעזר במייצג , וכן יש להציג את התעודה במקום בולט בבית העסק.
עוסק מורשה שותפות – במידה ומספר שותפים רוצים לפתוח עוסק מורשה לטובת הקמת שותפות, יש לפתוח תיקים במע"מ, עבור כל אחד מהשותפים, אך יוכלו לרשום שותפות ברשם השותפויות או להירשם כשותפות לא רשומה. היתרון העיקרי שבפתיחת שותפות ולא חברה בע"מ היא הדרישות המורכבות פחות בכל הנוגע לדיווחים לרשויות, עלויות ליווי רו"ח וכו'.
פתיחת תיק במס הכנסה
אז ביצעתם את השלב הראשון בפתיחת העסק והגעתם למשרדי מע"מ לפתיחת תיק.
השלב הבא בתהליך יהיה פתיחת תיק במס הכנסה. גם במקרה הזה מדובר בחובה חוקית, בין אם מדובר בעוסק מורשה, עוסק פטור או חברה, ויש לבצע זאת לא יאוחר מיום פתיחת התיק ברשויות המע"מ.
על מנת לפתוח את התיק במס הכנסה יש להצטייד במסמכים הבאים:
- טופס 5329 – פתיחת תיק במס הכנסה – במהלכו תמלאו דו"ח עם פרטים אישיים והצהרה על מקורות הכנסה.
- צילום תעודת זהות כולל ספח
במעמד זה גם תוכלו לבקש בקשה לפטור ניכוי מס במקור עבור עוסק מורשה. כאשר עוסק פטור, מקבל כמובן את הניכוי באופן אוטומטי.
הצעד השלישי והאחרון – פתיחת התיק בביטוח לאומי
באמצעות טופס 6101 דין וחשבון רב שנתי, בטופס יש למלא מספר נתונים כגון: פרטים אישיים, שיעור ההכנסה הצפויה וממוצע שעות העבודה השבועיות,
שימו לב! ישנה חשיבות גדולה מאוד לאופן ההגדרה בביטוח לאומי, הגדרה נכונה יכולה לחסוך אלפי שקלים בשנה.
ניתן להגיש בקשה עצמאית לפתיחת התיק במע"מ ובמס הכנסה דרך מערכת מפ"ל (מערכת פניות לציבור), בקשה לפתיחת התיק בביטוח לאומי ניתן להגיש באמצעות אתר המוסד לביטוח לאומי,
עם זאת ע"מ לחסוך זמן ולהיות בטוחים כי כל התהליך בוצע בצורה מיטבית וכי מעמדכם הוגדר נכונה בביטוח לאומי, אנו ממליצים בחום לפתוח את התיק בליווי רו"ח.
כמה טיפים ועצות שיכולים לחסוך לכם הרבה זמן וכסף!
- מאחר ורוב העוסקים בסופו של יום מסתייעים ברואה חשבון בניהול השוטף של העסק, ניתן להיעזר בו גם לטובת פתיחת התיק, מרבית המשרדים יבצעו את התהליך ללא עלות וכחלק משכר הטרחה החודשי/השנתי.
- אנחנו מדגישים, צריך לפתוח תיקים בשלושת המוסדות – מע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי.
- במידה ואתם עתידים להעסיק עובדים בעסק, יש צורך לפתוח תיק ניכויים במס הכנסה ובביטוח לאומי – דהיינו, פתיחה של 5 תיקים במצטבר.
- אנו ממליצים על הנפקת אסמכתאות, ביניהן: חשבונית מס, חשבונית מס קבלה, קבלה וכו', באמצעות תוכנות מקוונות כגון: רווחית, ICOUNT וכו',
- ניתן להוסיף את הלוגו של העסק, מעבר לחיסכון המשמעותי בנייר – זה הופך את כל ההתנהלות למסודרת יותר וקלה יותר לניהול.
- קבלו ייעוץ על מנת להבין אילו הוצאות ניתן לדרוש בגין ניהול העסק וזאת בכדי להביא את חבות המס במס הכנסה וביטוח לאומי למינימום, כחוק.
- במידה ויש לכם הכנסות ממספר מקורות הכנסה מעסק עצמאי ומשכר חודשי כשכיר – יש לבחון את גובה המקדמות אשר יש לקבוע, כדי לשקף את החבות האמיתית שלכם ובכדי לשלם מיסים, בהתאם למדרגת המס המתאימה לכם.
איך אנחנו ב-KAC נוכל לסייע בפתיחת עוסק מורשה?
רואי החשבון המומחים שלנו, יכולים לסייע לכם במהירות ובמקצועיות לפתוח תיקים במע"מ, מס הכנסה ובביטוח לאומי, באמצעות פגישה אחת בלבד פרונטלית או בזום.
זה כל מה שצריך על מנת שנוכל לבצע עבורכם את פתיחת התיק באופן יסודי ומותאם אישית, בדיוק עבור העסק שלכם.
פתיחת התיק תבוצע באופן מקוון ואורכת לרוב תוך יום עסקים אחד, כאשר אנו נדאג לפתוח את התיקים הרלוונטיים תוך מיצוי הזכויות שלכם באופן מלא.
כמו כן תקבלו את הידע והכלים הדרושים לך על מנת לנהל את ספרי העסק כחוק, נמפה את ההוצאות המוכרות עבור העסק, מועדי דיווח, אופטימיזציית מס ודוחות משוערים וכו'.
רו"ח כוכב אבשלום, מייסדת משרד KAC
עם ניסיון של יותר מעשור בתחום ראיית החשבון, כוכב אבשלום יוצאת אחת הפירמות רואי החשבון הגדולות בישראל ולשעבר חשבת בכירה בחברת הייטק מובילה, מסייעת היום לעסקים, חברות ויחידים בביצוע ביקורות מס, עריכת דוחות כספיים וליווי וייעוץ מלא מול רשויות המס.